بررسی ملاحظات زیبایی شناسانه و حکمی داستان تمثیلی- عرفانی قلعه ذات الصور (مثنوی مولانا) – پروژه عملی: تصویرسازی به شیوه نگارگری ایرانی اسلامی از داستان تمثیلی- عرفانی قلعه ذات الصور (مثنوی مولانا)
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده سارا طوفانی اصل
- استاد راهنما پرویز اسکندرپور خرمی مرتضی حیدری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
کتاب شریف مثنوی که جامع باورهای شریعت، طریقت و حاوی اسرار درونی و حقایق باطنی است، در انتقال مفاهیم ژرف و گسترده در قالب قصه و حکایت به جرات بی مانند است. مولانا که وابسته به مکتب زیباپرستی برپایه هستی شناسی و معرفت شناسی است، جهان بینی اش را براساس اصالت زیبایی و عشق قرارمی دهد. درک این دیدگاه نیاز به سیر و سلوک معنوی و کشف و شهود باطنی دارد. در دوران جدید حس گرایان معرفت های انسان را به حس برمی گردانند و زیبایی های محسوس و طبیعی را اصل قرار می دهند، در مقابل عقل گرایان به برتری معرفت های عقلانی اصالت می دهند. اما در این میان، عرفا براین عقیده اند که با تکیه بر قوه خیال که حضرتی از حضرات خمس و در عین حال یکی از قوای باطنی انسان می باشد، می تواند یک امر محال و ممتنع عقلی به امور محسوس تبدیل کند. همه امور عالم به مدد قوه خیال می تواند در قالب صور محسوس آشکار شود. از طرفی هنر خود نوعی معرفت است و هنرمند، عارفی است که با نگاه شهودی خویش، داده های زیبای محسوس را تغییر می دهد و به رمزهایی درمی آورد سپس آن زیبایی های معقول را به تجربه روحانی ماورای عقلانی پیوند می دهد. این رساله بر آن است تا ضمن بررسی ملاحظات زیبایی شناسی اشعار مولانا به رمزگشایی هر یک از اشخاص و نقش و نگاره های موجود در داستان قلعه ذات الصور و نیز به تاویل این حکایت شورانگیز بپردازد.
منابع مشابه
نقد و تحلیل کتاب مولانا و چند داستان مثنوی با تکیه بر سنت عرفانی طریقۀ مولویه
در مورد شعر و اندیشۀ مولانا جلالالدّین کتب متعددی نوشته شده و اهل ادب و محققان عرفان اسلامی از نظرگاههای مختلف آثارش را بررسیدهاند. یکی از کتبی که در این زمینه تألیف شده، کتاب «مولانا و چند داستان مثنوی» است به خامۀ سیروس شمیسا. جستار حاضر به نقد و تحلیل کتاب «مولانا و چند داستان مثنوی» بر اساس سنت عرفانی مکتب مولانا میپردازد؛ نگارندگان در بخشهایی با عنوان، «مباحث مرتبط با شرح احوال و زن...
متن کاملبیان تمثیلی در مثنوی مولانا و اوپانیشادها
اوپانیشادها از سروده های ناب عرفانی در ادبیات هند است که با آثار عرفانی ما بویژه مثنوی مولوی مشابهت ها ومشترکات محتوایی و هنری دارد. استفاده از هنرتمثیل وعناصر ملموس برای القای معانی بلند عرفانی از ویژگی های مشخص این دو اثر است. در برخی از آثار محققین معاصر به صورت گذرا به گوشه هایی از جنبه های مشترک آنها اشاره شده ولی همچنان مباحث مهم متعددی در حوزه مفهومی- هنری ومطابقت ومشابهت این دو اثر وجود...
15 صفحه اولروانکاوی شخصیتها و نمادهای عرفانی مولانا در داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
شیوه پردازش نمادها و شخصیّتها - دو عنصر داستانی برجسته- در مثنوی معنوی، از تأثیرپذیری مولانا از باورهایش در مورد انسان سرچشمه گرفته است. در این جستار کوشش بر آن است که برخی جنبههای رمزآمیز مثنوی معنوی، با بهرهگیری از مفاهیم روانشناسی و اسطورهای نمایان گردند. در این راستا مفاهیم روانشناسی داستان «رومیان و چینیان» در ارتباط با نظریههای ناخودآگاه فردی فروید، ناخودآگاه جمعی و کهنالگوی خویشتن...
متن کاملپایان ناتمام مثنوی مولوی
قلعه ذات الصور یا دز هوش ربا آخرین داستان مثنوی معنوی است. در این حکایت، پادشاهی سه پسر دارد. وقتی پسران عزم سیاحت می کنند، پادشاه آنان را پند می دهد که به قلعه هوش ربا نزدیک نشوند...
متن کاملسرچشمههای عرفانی در مثنوی مولوی «با رویکرد تمثیلی»
در عرفان اسلامی آثار بسیار کثیری وجود دارد که هریک با رویکردی گوناگون سعی در شناسایی و معرفی جهان هستی دارد و غالباً روشها و ابزارهایی همانند: کنایه، نماد، مفاهیم مجازی و استعاری را برای نمایش جهان درونی عارف با الگو از دنیای پیرامونش به کار گرفتهاند. این رویکرد در مثنوی ستون سترگ ادبیات عرفانی و تمثیلی، مشهود است. مولانا این ابزارها را در ساحتهای تمام موضوعات خویش تعبیه نمود که میتوان از ای...
متن کاملروانکاوی شخصیت ها و نمادهای عرفانی مولانا در داستان رومیان و چینیان مثنوی معنوی
شیوه پردازش نمادها و شخصیّت ها - دو عنصر داستانی برجسته- در مثنوی معنوی، از تأثیرپذیری مولانا از باورهایش در مورد انسان سرچشمه گرفته است. در این جستار کوشش بر آن است که برخی جنبه های رمزآمیز مثنوی معنوی، با بهره گیری از مفاهیم روان شناسی و اسطوره ای نمایان گردند. در این راستا مفاهیم روان شناسی داستان «رومیان و چینیان» در ارتباط با نظریه های ناخودآگاه فردی فروید، ناخودآگاه جمعی و کهن الگوی خویشتن...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده هنر و معماری
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023